Verbanden Verband brengen:

B Met elkaar in verband brengen

Verschillende voorstellingsvormen met elkaar in verband brengen - Gegevens verzamelen, ordenen en weergeven Patronen beschrijven

1-streef

Toelichting en voorbeelden bij 1-streef

Paraat hebben

• Eenvoudige tabellen en diagrammen opstellen op basis van een beschrijving in woorden

Eenvoudige tabellen en diagrammen (staafdiagram, cirkeldiagram) opstellen op basis van een beschrijving in woorden.

• De school bestaat 100 jaar. Daarom gaat de hele school een dagje uit. De kinderen van groep 8 mogen een onderzoek doen bij alle leerlingen op school, waar ze het liefst een dagje heen willen: de dierentuin, een pretpark, een zwemparadijs of een grote speeltuin.
    Ze vragen alle leerlingen wat ze willen. Groep 8 weet dat je dat in een tabel overzichtelijk bij elkaar kunt zetten en dat als je er een cirkeldiagram of staafdiagram van maakt je goed kunt zien hoe de verdeling is.
    - Wat zou jij willen uitzoeken op school? Doe dat eens en maak er een tabel bij. Is een staafdiagram of cirkeldiagram handig?

Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO